Întrebări frecvente

Am voie să am mai multe conturi M-Pesa?

Ca utilizator poti avea doar un singur cont M-Pesa. Acesta este asociat numărului de telefon utilizat de tine, însă datele existente în sistem sunt cele cuprinse în actul tău de identitate și furnizate la înregistrarea contului M-Pesa.

Dacă nu sunt eu titularul abonamentului Vodafone (folosesc un telefon de serviciu), pot să îmi fac cont M-Pesa?

Da, cu condiția să fi obținut acceptul titularului abonamentului pentru deschiderea contului M-Pesa. Reține că, odată ce ai deschis un cont M-Pesa, nimeni în afară de tine nu poate avea acces la informațiile referitoare la tine ca și utilizator M-Pesa. În același timp însă, dacă titularul abonamentului numărului de telefon pe care îl folosești înregistrează întârzieri la plata facturii și îi este blocat accesul la serviciile de telefonie mobilă, pentru tine există riscul să nu te mai poți folosi de telefon și, implicit, de accesul la serviciul M-Pesa.

Am nevoie de un anumit tip de telefon mobil pentru a putea folosi M-Pesa?

M-Pesa este un serviciu disponibil indiferent de modelul de telefon mobil folosit: de bază, cu funcții sau smartphone.

Am nevoie de internet pe telefon pentru a putea utiliza M-Pesa?

Nu, dacă nu aveți internet pe telefonul dvs. puteți accesa serviciul M-Pesa apelând *789#. Puteți folosi de asemenea și aplicația pentru telefoane cu sisteme Android sau iOS.

Dacă vreau să retrag o sumă mai mare de bani (peste 1.000 de lei), ce trebuie să fac?

Contacteaza-ne pe adresa de e-mail contact_m-pesa_ro@vodafone.com, iar noi iti vom spune care este cel mai apropiat punct M-Pesa de unde poti retrage suma necesara din contul tău M-Pesa.

Serviciul M-Pesa funcționează în roaming?

M-Pesa functionează și în roaming, însă limitat, numai în țările cu care Vodafone România are acord pentru USSD în roaming. Poți să transferi bani, să-ți plătești facturile, să reîncarci orice cartelă preplătită Vodafone sau să-ți administrezi contul, însă nu poți face retrageri din cont. Această operațiune este disponibilă numai la nivel național. Poți însă să alimentezi contul M-Pesa dintr-un cont bancar, indiferent de valuta contului bancar. Banii pot ajunge printr-un simplu transfer bancar în orice cont M-Pesa, al tău sau al oricărui alt utilizator M-Pesa. Gasesti aici ce ai de făcut, pas cu pas.

Pot să trimit bani cuiva care nu are cont M-Pesa?

Deocamdată nu. Înainte de a face un transfer însă, asigură-te că destinatarul banilor tăi are cont M-Pesa. În caz contrar, transferul nu va putea fi efectuat. Dacă totuși ai încercat să transferi, beneficiarul, daca este utilizator al rețelei Vodafone, va afla despre intenția ta printr-un SMS. Daca nu este utilizator Vodafone, mesajul nu va ajunge la cel căruia intenționezi să trimiți acești bani. Dă-i un telefon înainte și amintește-i că își poate deschide gratuit un cont, în mai puțin de 5 minute, în orice magazin semnalizat "M-Pesa" din magazinele Vodafone sau ale partenerilor.

Ce fac dacă am trimis bani către un alt numar de telefon, din greșeală?

Dacă ți-ai dat seama de greșeală imediat după ce ai autorizat tranzacția, sună la *789 iar operatorii vor încerca imediat să anuleze transferul eronat. Dacă numărul către care ai trimis banii este înregistrat în sistemul M-Pesa, trebuie să ai în vedere faptul că cel care a primit banii poate să întârzie transferul acestora. Este important să acorzi atenție introducerii corecte a numărului de telefon al beneficiarului banilor pe care îi transferi. Ai ocazia să faci acest lucru la pasul de confirmare a tranzacției. Dacă nu ești sigur, nu ezita să-ți notezi numărul de telefon mobil, înainte să începi să parcurgi procesul de transfer.

Ce fac dacă nu am primit niciun mesaj SMS după ce am finalizat o operațiune?

Dacă nu ai primit nicio notificare prin SMS referitoare la operațiunea pe care tocmai ai efectuat-o, cel mai probabil operațiunea nu s-a realizat. Ca să te asiguri, sună la *789, autentifică-te pentru a continua dialogul cu reprezentantul Relații cu Clienții și află detalii despre operatiunea inițiată și ce anume trebuie să faci. Ca să fii sigur, solicită un Mini Extras de Cont și vezi care este ultima tranzacție înregistrată. Interogarea contului este gratuită și îți poate da informații asupra ultimelor tale 5 tranzacții efectuate.

Dintr-un cont bancar pot să trimit bani într-un cont M-Pesa?

Sigur că da. Fie că folosești o aplicație de plăți a băncii unde ai contul bancar deschis, fie că mergi la bancă și scrii un Ordin de Plată, poți transfera bani din contul tău bancar către orice cont M-Pesa. Singurul cost este cel pe care îl plătești pentru acest transfer bancar și este cel normal aplicabil de banca din care realizezi transferul, în funcție de suma transferată. Beneficiarul banilor transferați de tine nu plătește nimic. Poți transfera bani oricărui utilizator M-Pesa. Pentru aceasta este necesar să-i cunoști CNP-ul și numărul de telefon mobil pe care acesta are deschis contul M-Pesa, pentru că le vei completa în instrucțiunea de plată. Găsești aici toate detaliile necesare.

Ce fac dacă mi-am pierdut telefonul?

Atât contul cât și banii din contul tău M-Pesa sunt în siguranță, cât timp ești singura persoană care cunoaște codul PIN de autorizare a operațiunilor. Păstrează acest cod PIN discret și evită să îl notezi în telefon sub un nume sugestiv (PIN, cod, parola de acces s.a.). De asemenea, anunță pierderea telefonului în primul magazin Vodafone sau la numărul de telefon accesibil din orice rețea: 0372-023.789

Ce fac dacă am uitat codul PIN al contului meu M-Pesa?

Sună la *789 și, pe baza elementelor de autentificare, operatorii îți vor reseta codul PIN pe care l-ai uitat, iar ulterior vei putea alege un nou cod PIN pe care doar tu îl vei cunoaște.

Cum îmi închid contul M-Pesa?

Sună la *789 și cere închiderea contului. Singura condiție este ca soldul contului tău M-Pesa să fie zero.

Care este lista telefoanelor compatibile cu serviciul M-Pesa?

Toate telefoanele, de la cele clasice și simple, până la cele mai avansate telefoane sunt compatibile cu serviciul M-Pesa, cu excepția următoarelor modele: Nokia, gama Lumia Windows OS 7.5: 610, 710, 800, 900.

Ce este un Distribuitor M-Pesa?

În cadrul unui punct semnalizat ca "Distribuitor M-Pesa" poți să te înregistrezi sau poți depune și retrage bani. Poți afla lista Distribuitorilor M-Pesa din țară aici.

Ce este un Comerciant Acceptant M-Pesa?

În cadrul punctelor semnalizate ca și "Comerciant acceptant M-Pesa" vei putea efectua plăți cu ajutorul serviciului M-Pesa. Poți afla lista comercianților acceptanți din țară aici.

Ce se întâmplă dacă utilizez în mod abuziv serviciul M-Pesa?

1. Clienții care utilizează serviciul M-Pesa dincole de limite rezonabile şi a unor practici corecte vor fi notificați despre acest fapt, fiind înștiințati că dacă vor continua in acel fel li se va suspenda serviciul M-Pesa pentru 7 zile.

2. Continuarea practicilor abuzive va duce la suspendare pentru 7 zile calendaristice a dreptului de a utiliza serviciul M-Pesa. Sumele disponibile în cont nu vor fi afectate.

3. Dacă după restabilirea dreptului de folosire a serviciului vor fi reluate practicile abuzive, se va proceda la o noua suspendare a dreptului de a folosi serviciul M-Pesa.

4. Pe perioada suspendării nu se vor putea face niciun fel de operațiuni (transfer bani, retragere, reîncărcare Cartela etc).

Cum folosesc corect parolele?

Nu dezvălui nimănui elemente legate de securitate (ex: parola, cod token, cod PIN) și nu le memora pe telefonul mobil. Contactează Vodafone Romania M-Payments imediat dacă persoane neautorizate s-ar putea afla în posesia detaliilor tale de autentificare. Pentru un plus de securitate, îți recomandăm stabilirea unei parole, pentru protejarea accesului la telefonul tău mobil sau, după caz, la tabletă.

Cum folosesc corect aplicațiile pentru smartphone?

Descarcă doar aplicații aflate pe site-urile oficiale, cum ar fi Apple iTunes, Android Marketplace sau Blackberry App World.

Cum folosesc corect telefonul atunci când sunt în public?

Nu îți lăsa telefonul mobil nesupravegheat atunci când ești autentificat în serviciul M-Pesa și asigură-te că ecranul telefonului nu este vizibil persoanelor din jurul tău atunci când desfășori operațiuni confidențiale.

Cum să folosesc corect mesajele SMS și e-mailul?

Fii precaut în ceea ce privește deschiderea link-urilor din SMS-uri sau e-mail-uri, mai ales când provin de la necunoscuți. Nu răspunde mesajelor sau apelurilor telefonice nesolicitate și reține că Vodafone Romania M-Payments, nu te va contacta NICIODATĂ pentru a-ți solicita codul PIN, în mod direct sau prin reprezentanții săi.

Cum să folosesc corect website-urile și aplicațiile?

Folosește doar aplicații și site-uri oficiale pentru operațiunile tale zilnice. Pe cât posibil evită să descarci conținut de pe Internet și nu accesa site-uri suspicioase, decât în cazul în care ai certitudinea că site-ul respectiv este oficial și sigur, din toate punctele de vedere. De asemenea, evita folosirea rețelelor Wireless necunoscute sau a celor ce nu prezintă încredere. Această măsură previne instalarea de software malițios.

Ce înseamnă "jailbreaking" și "rooting"? Cum îmi afectează telefonul mobil?

Operațiunile de jailbreaking sau rooting implică eliminarea unor controale de securitate ale telefonului tău mobil, în favoarea unor tentative de fraudă. Aceste operațiuni pot scădea nivelul de securitate al telefonului tău mobil și te pot expune unor riscuri suplimentare. Pe cât posibil, menține sistemul de operare al telefonului mobil actualizat cu ultimele patch-uri și update-uri de securitate.

Am fost apelat de către un necunoscut care pretinde că mă cunoaște. Cum procedez?

Asigură-te întotdeauna că persoana cu care vorbești la telefon este într-adevăr cine pretinde că este. Cere-i numele complet și un detaliu cunoscut doar de către tine și acea persoană. În cazul în care ezită sau nu știe amănuntele pe care i le-ai solicitat, încheie apelul . Ferește-te de persoanele necunoscute care te apelează cu diverse scopuri. Acestea vor pretinde de cele mai multe ori că te cunosc sau că vorbesc în numele unui cunoscut sau a unei persoane apropiate ție și nu vor ezita să îți ceară să le transferi bani. Nu le acorda atenție.

Am fost apelat de către o persoană care pretinde că mă cunoaște și solicită un transfer de bani. Cum procedez?

Nu transfera niciodată bani unei persoane pe care nu o cunoști. În cazul în care o presupusă rudă îți cere bani și solicită în mod expres să nu spui nimănui despre acest lucru, este cazul să realizezi că acesta poate fi un mod de a te împiedica să îți dai seama că ești ținta unei fraude. Dacă nu cunoști persoana cu care vorbești, iar conversația implică solicitarea acesteia de a-i trimite bani, refuză categoric. Nu fi de acord cu nimic din ceea ce ți se cere, nu furniza nicio informație personală și încheie apelul.

Am fost apelat de către o persoană necunoscută, care insistă în a mă convinge că ne cunoaștem, dar eu nu îmi aduc aminte de acest lucru. Cum procedez?

Nu trebuie să-ți fie teamă că rezolvi problema cu impolitețe. Dacă simți că trebuie să închei un apel, închide telefonul. Întrerupe persoana care îți vorbește, dacă este necesar, comunică-i clar că urmează să închei apelul sau spune-i simplu "Nu, mulțumesc, la revedere" și apoi închide.

Am fost apelat de către o persoană necunoscută care pretinde că îmi este rudă și solicită un transfer de bani. Cum procedez?

Nu transfera niciodata bani unei rude în criză, fără sa verifici înainte povestea care ți se spune. În cazul în care ruda este un copil, sună pe cineva aflat în imediata apropiere a acestuia, un prieten apropiat pe care îl cunoști sau un coleg al acestuia. Dacă este căsătorit(ă), sună-i soțul/soția. În cazul în care ruda este un nepot, sună-i părinții înainte de a da curs solicitărilor venite din partea unor persoane necunoscute, care pretind că vorbesc în numele rudei apropiate.

Am primit un telefon / SMS care mă anunță că sunt câștigător în cadrul unei promoții și că, pentru a-l ridica, ar trebui să trimit organizatorului o sumă modică, pentru transport. Cum procedez?

Nu da curs ofertelor, premiilor sau surprizelor nesolicitate, mai ales dacă știi că nu ai participat la vreo tombolă sau la loterie. Refuză categoric să plătești pentru a colecta astfel de câștiguri.

Vreau să cumpăr ceva de pe un site de vânzări online, dar vânzătorul spune că singura plată acceptată este prin M-Pesa. De ce?

Aceasta poate fi o formă de fraudă. Nu trimite bani niciodată cuiva care spune că transferul de bani prin M-Pesa este singura formă acceptabilă de plată. Dacă ai îndoieli, chiar și cu o persoană de încredere, verifică de două ori înainte de a efectua o operațiune, mai ales dacă este vorba despre transfer de bani sau donații.

Ce este phishingul?

Phishing-ul este o metodă de furt de identitate prin care se încearcă obținerea de la clienții unei organizații – indiferent de aria sa de activitate - a unor date personale sau confidentiale. Acestea pot fi folosite ulterior în mod ilegal de către persoane rău intenționate, pentru a efectua tranzacții în anumite conturi. Pentru aflarea acestor date, atacurile de phishing se folosesc de un canal electronic de comunicație (e-mail sau telefon) sau de un program care exploatează vulnerabilitățile sistemului pentru a fura date.

Cum se face phishing prin intermediul telefonului?

O persoană necunoscută pretinde că sună din partea Vodafone Romania M-Payments și, invocând probleme tehnice (de ex. in sistemul de plati sau transfer al M-Pesa), solicită informații confidențiale precum codul PIN, cuvântul secret, etc.

Cum se face phishing prin intermediul e-mail-ului?

Printr-un mesaj electronic trimis către sute sau mii de destinatari (adresele lor fiind colectate prin diverse metode, prin intermediul Internetului), pretinzând a reprezenta o sursă legitimă, precum Vodafone Romania M-Payments sau M-Pesa. Unii dintre destinatarii acestui tip de e-mail pot fi și clienți M-Pesa. Ai grijă la următoarele:

  • de multe ori, subiectul mesajului va fi conceput de așa natură încât să atragă atenția (ex: "Mesaj important – Actualizarea datelor personale");
  • de obicei, în conținutul mesajului de tip phishing sunt specificate măsuri punitive în cazul în care nu se va da curs solicitarii (ex. "Imposibilitatea de a confirma detaliile contului M-Pesa va duce la suspendarea definitva a acestuia");
  • cel mai frecvent, este solicitată introducerea de date confidențiale folosind un link către un site indicat în textul mesajului. Acest link direcționează clienții către un site fals, dar care reproduce foarte bine o pagină legitimă.
  • prin introducerea datelor personale confidențiale și validarea lor, atacatorii intră în posesia acestora și le pot folosi pentru a derula operațiuni sub identitatea persoanei atacate.
Am primit un mail din partea unui reprezentant M-Pesa, care îmi solicită datele personale și “cuvântul secret”, pentru activarea contului. Cum procedez?

Vodafone Romania M-Payments nu va solicita niciodată clienților săi confirmarea informațiilor confidențiale personale, utilizând un canal electronic (de ex. Codul PIN M-Pesa sau "Cuvântul Secret" de autentificare în discuția telefonică purtată cu un Reprezentant al Departamentului Relații cu Clienții, etc.). Te rugăm să nu dai curs vreodată acestui tip de solicitări.

Mai mult, Vodafone Romania M-Payments nu va trimite niciodată mesaje e-mail în care să fie incluse link-uri către site-uri unde li se solicită clienților introducerea anumitor informații cu privire la identitatea personală, contul M-Pesa, codul PIN sau alte produse și servicii bancare deținute.

Cum procedez dacă suspectez o persoană de fraudă prin intermediul M-Pesa?

În situația în care suspectezi că alte persoane au folosit în mod fraudulos contul tău M-Pesa sau dacă vrei să raportezi orice alt incident legat de securitatea informațiilor și operațiunilor tale, apelează *789, 0372.023.789 sau trimite un e-mail la Trimite-ne un e-mail

Că să transfer bani online am nevoie de cont M-Pesa?

Nu. Doar destinatarul banilor transferați de tine trebuie să aibă un cont M-Pesa deschis și activ. Ca să-și deschidă un cont M-Pesa, tot ce are de făcut este să se înregistreze la oricare dintre punctele M-Pesa din România. Află aici cum se deschide un cont M-Pesa.

Ca să transfer bani online trebuie să mă înregistrez?

Nu. Poți transfera bani fără alte formalități suplimentare. Singurele date necesare sunt cele din pagina de transfer online și privesc beneficiarul banilor, precum și datele tale de card.

Ce carduri bancare pot folosi pentru transferul online către orice cont M-Pesa?

Poți folosi orice card bancar emis sub sigla VISA sau Mastercard și înrolat în sistemul 3D Secure, fie că este card de debit sau card de credit.

Pot transfera bani dacă am un card în euro sau în altă valută decât lei?

Sigur că da. Suma pe care o introduce în pagina de plată este exprimată în LEI. Cursul valutar folosit pentru schimbul valutar este cel al VISA / Mastercard, iar schimbul valutar este făcut de banca emitentă a cardului tău.

În cât timp primește banii beneficiarul?

Într-o zi lucrătoare. Se poate însă să-i primească și în aceeași zi dacă plata este făcută în prima parte a zilei, până în ora 12.00

Cât costă acest transfer?

Până la data de 30 septembrie transferul online al banilor către orice cont M-Pesa nu se comisionează. De asemenea, nici cel care primește banii în contul său M-Pesa nu va plăti vreun comision. În cazul în care acesta dorește să încaseze banii numerar, va plăti comisionul standard de retragere, în functie de suma retrasă. Verifică aici comisioanele de retragere a banilor din contul M-Pesa.

Ce sume pot să transfer online cate un cont M-Pesa?

Poți transfera în contul M-Pesa propriu sau al altei persoane orice sumă de bani corespunzătoare cu Clasa de Tranzacționare a celui care primește banii în contul său M-Pesa. În cazul în care suma pe care o transferi online duce la depășirea sumei maximale permise de Clasa de Tranzacționare a destinatarului, acesta din urmă va fi atenționat de sistemul M-Pesa să își schimbe Clasa de Tranzacționare, pentru a se putea folosi de bani. Mai multe informații privind Clasele de Tranzacționare ale clienților M-Pesa găsești aici.

Ce date trebuie să știu despre beneficiar?

Numele și prenumele complet, numărul de telefon pe care are deschis contul M-Pesa și Codul Numeric Personal (format din 13 cifre)

Cum procedez dacă am greșit datele beneficiarului?

Dacă ai greșit oricare dintre datele beneficiarului și observi acest lucru în maxim două ore de la realizarea transferului din cardul tău bancar, contactează-ne și vei putea corecta aceste date. Dacă observi mai târziu de cele două ore menționate, îți vom transfera banii înapoi, fără niciun cost pentru tine. În cazul transferurilor făcute dintr-un card bancar în altă valută decât RON, riscul valutar este suportat de către tine.

Cum procedez dacă doresc să renunț la un transfer pe care tocmai l-am încheiat cu succes în pagina de plată?

Te poți răzgândi în maximum o oră după ce ai făcut transferul online, iar pentru aceasta contactează-ne și solicită reversarea sumei transferate. Îți vom trimite banii înapoi, fără niciun cost suplimentar. În cazul transferurilor făcute dintr-un card bancar în altă valută decât RON, riscul valutar este suportat de către tine.

Cum procedez dacă continui să primesc mesaje de eroare când încerc să transfer pe pagina de transfer online?

Dacă toate datele introduse de tine sunt corecte și continui să primești mesaje de eroare, îți recomandăm să contactezi banca emitentă a cardului pe care îl folosești pentru a identifica problema.

Ce este serviciul de Transfer Internațional de Bani prin M-Pesa de la Vodafone?

Este soluția prin care orice deținător de card bancar poate să transfere bani online din cardul său bancar către orice client cu număr de telefon de Vodafone Romania, fie care este abonat sau are doar o Cartelă Vodafone.

Cine sunt Azimo și WorldRemit?

Sunt doi dintre cei mai mari operatori de transfer de bani online din lume, care asigura siguranța deplină tranzacțiilor derulate pe platformele lor online www.azimo.com si, respectiv, www.worldremit.com.

Ce condiții trebuie să îndeplinesc ca să pot primi bani din străinătate?

Ca să poți primi bani din străinătate este suficient să ai număr de telefon Vodafone Romania, fie că ești abonat sau că ai doar o Cartelă Vodafone. Cel care iti trimite banii foloseste numarul tau de telefon pentru ca tu sa primesti banii direct pe telefon.

Am cont M-Pesa. Ce trebuie să fac aștept o sumă mai mare de bani să-mi fie transferată?

Trebuie să treci pe Clasa 2 de Tranzacționare care îți permite să ai mai multă libertate să primești sau să transferi sume mai mari de bani. Cerințele pentru trecere pe un cont superior sunt următoarele:

  • I. să te prezinți cu actul de identitate în orice magazin Vodafone sau la partenerii M-Pesa
  • ii.să te prezinți cu orice alt document prin care poți fi identificat, cum ar fi: permisul de conducere sau certificatul de naștere sau o factură de utilități pe numele tău sau contract de închiriere sau titlu de proprietate.

Evaluarea durează 48 de ore, în care vei fi în continuare pe Clasa 1 de Tranzacționare. Imediat cum modificarea a survenit vei fi anunțat printr-un SMS din partea sistemului M-Pesa.

Nu am număr de Vodafone Romania. Cum pot primi bani prin transfer internațional folosind M-Pesa?

Tranzacția va fi respinsă la expeditor deoarece nu aveți un număr de telefon de Vodafone Romania. Deci, în acest caz, nu veți putea primi bani. Puteți cere însă o Cartelă Vodafone cu numar în orice magazin Vodafone și o puteți păstra și folosi doar pentru a primi bani din străinătate ori de câte ori aveți nevoie. Nu trebuie să cumpărați credit pe cartelă ca să puteți folosi serviciul M-Pesa.

Unde primesc banii?

Odată transferați, banii din strainatate ajung direct pe numărul tău de telefon Vodafone. Pentru a avea acces la banii primiți ai nevoie de un cont M-Pesa. Dacă nu ai M-Pesa atunci când primești pe telefon SMS-ul că cineva ți-a transferat bani, ai la dispoziție 10 zile să ajungi în cel mai apropiat magazin Vodafone sau la partenerii M-Pesa de oriunde din țară și să-ți deschizi unul. Dacă nu reușești să îți deschizi contul M-Pesa în această perioadă, întreaga sumă de bani va fi rambursată expeditorului în mod automat.

În cât timp îmi ajung banii?

Odată transferul efectuat cu succes, banii ajung în telefonul tău instant. Vei fi înștiințat prin primirea prin SMS a unei confirmări că tocmai ați primit banii. Imediat ce banii sunt în contul tău M-Pesa ei pot fi ridicați numerar de la orice punct M-Pesa din cele peste 2.000 existente în România.

Care este suma maximă pe care o pot primi din străinătate, prin partenerii Azimo și World Remit?

Suma maximă ce se poate transfera într-un singur transfer către același beneficiar este de 800 de euro (sau echivalent) sau de 800 de lire sterline (UK).
De asemenea, pentru tine ca utilizator M-Pesa există limitări de tranzacționare. Dacă primești frecvent bani din străinătate, îți recomandăm să ceri înregistrarea pe Clasa 2 de Tranzacționare în oricare dintre magazinele Vodafone sau la partenerii M-Pesa. Odată înregistrat pe această clasă superioară, vei putea să retragi maximum 5.000 de lei zilnic, 30.000 de lei lunar sau 250.000 de lei într-un an.

Ce rata de schimb va fi utilizată în momentul în care banii îmi sunt trimiși în România?

Schimbul valutar se face în momentul în care banii sunt transferați. Cel care transferă banii este informat online, pe site-ul sau în aplicația partenerului pe care îl foloseste pentru transfer, despre cursul de schimb folosit și despre echivalentul în lei pe care clientul din România îl va primi.

Voi fi taxat pentru primirea banilor din străinătate în contul meu M-Pesa?

Primirea banilor în contul tău M-Pesa este gratuită.

Voi fi taxat pentru retragerea de bani din contul meu M-Pesa?

Dacă doriți să retrageți banii din M-Pesa veți plăti comisioane standard de retragere, în funcție de suma retrasă. Puteți consulta aceste comisioane accesând acest link. Cu banii din M-Pesa însă veți putea să plătiți gratuit facturi de utilități, să-i transferați altor utilizatori M-Pesa cu costuri de transfer foarte mici sau să reîncărcați orice Cartelă Vodafone.

Cum știu că mi-au fost transferați banii în contul M-Pesa și ce informații îmi sunt transmise?

Imediat cum transferul a fost facut, vei primi un SMS care te anunță cu privire la detaliile tranzacției.
Dacă ai deja cont M-Pesa, în mesaj sunt toate informațiile necesare: suma trimisă în lei, numele expeditorului, țara expeditorului, data tranzacției și soldul contului tău după primirea banilor.
Dacă nu ai cont M-Pesa în momentul în care primești banii, in mesaj vei primi doar informația cu privire la suma de bani transferată, precum și canalul folosit (Azimo sau Worldremit). Ai 10 zile de la primirea acestui mesaj să-ți deschizi cont M-Pesa și să poți folosi banii transferați.

Poate altcineva să retragă banii pe care i-am primit în contul meu M-Pesa?

Banii nu pot fi retrași în numele tău de către altcineva. Cel care inițiază retragerea ești tu, din propriul telefon accesând din meniul M-Pesa (prin apelare la *789# sau din aplicația pentru smartphone), opțiunea 2, „Retrage bani”. De asemenea, pentru siguranța banilor din contul tău M-Pesa, la retragerea de numerar, în magazin, îți va fi solicitat un document de identitate.

Este acest transfer sigur pentru cei care îmi transferă banii în contul meu M-Pesa?

M-Pesa, serviciul de transfer de bani de la Vodafone, vă oferă aceasta modalitate simpla și rapidă de transfer internațional de bani, online în condiții de securitate integrală. Banii primiți din străinătate pe numărulul tău de Vodafone sunt asigurați, fie că ai sau nu cont M-Pesa la momentul transferului.

Este serviciul M-Pesa sigur pentru mine să primesc bani din strainătate?

Banii tăi din contul M-Pesa vor fi întotdeauna în siguranță, chiar și în situația în care îți pierzi sau îți este furat telefonul mobil.
Folosirea M-Pesa va fi întotdeauna sigură pentru că folosești pentru autentificare un cod PIN pe care îl cunoști doar tu și pe care îl poți schimba ori de câte ori consideri.

Ce trebuie să facă cel care vrea să-mi trimită banii în contul meu M-Pesa?

 

  • 1. Se conecteaza la internet
  • 2. Intra pw www.azimo.com sau pe www.worldremit.com. În cazul în care folosesc un smartphone, pot folosi aplicațiile Azimo sau WorldRemit, disponibile pentru Android și iOS.
  • 3. Completează toate datele necesare transferului: datele de card, datele personale, numele și numărul de telefon al beneficiarului.

 

Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească cei care doresc să-mi transfere bani în contul meu M-Pesa?

 

  • a. Să se afle oriunde în afara României
  • b. Să dețină un card bancar de credit sau de debit, Visa sau MasterCard și înregistrat într-un sistem de securitate 3D Secure.
  • c. O conexiune la internet activă
  • d. Accesul la orice PC / laptop / tabletă sau smartphone.
  • e. Orice browser de internet IE, Chrome, FireFox, Opera etc

 

Cât de mult va plăti cel care îmi va transfera banii direct în contul meu M-Pesa?

Comisionul de transfer de bani prin partenerii Azimo și World Remit variază în funcție de următoarele:

  • a) suma trimisă
  • b) țara din care se trimit banii
Fiecare dintre partenerii noștri online va prezenta celui care trimite bani catre contul M-pesa al beneficiarului tarifele aplicabile la expediție, înainte ca fondurile să fie trimise.

 

Din ce țări pot primi bani?

Poți primi bani în contul tău M-Pesa prin Transferul Internațional de Bani oferit de Vodafone prin parteneroii săi Azimo și WorldRemit din țările europene, Statele Unite și Canada.

Pot trimite bani din contul M-Pesa în alte țări?

Nu încă. În prezent, serviciul de transfer internațional de bani permite transferul într-o singură direcție, din străinătate către România.

Ce este serviciul de transfer international de bani Vodafone M-Pesa?

Este o solutie inovatoare de transfer de bani pe mobil care transforma un telefon mobil Vodafone din Romania intr-un portofel mobil care ofera proprietarului libertatea de a tranzactiona si efectua plati de pe dispozitivul mobil 24x7. Acest serviciu este oferit de catre cel mai mare furnizor mondial de servicii de telecomunicatii, Vodafone impreuna cu MoneyGram pentru a aduce clientilor siguranta de care au nevoie.

Daca doresc sa transmit bani in Romania prin MoneyGram via Vodafone M-Pesa trebuie sa indeplinesc anumite cerinte?

Da, in cazul in care doresti sa trimiti bani in Romania prin MoneyGram via M-Pesa, trebuie sa ai la indemana urmatoarele informatii pentru a putea efectua transferul:

1.Cartea ta de identitate valida sau pasaportul.

2.Suma totala pe care doresti sa o transmiti in numerar.

3.Informatiile personale ale destinatarului din Romania (prenume, nume, numarul de telefon mobil Vodafone).

Cum se trimit bani din strainatate in Romania prin MoneyGram si Vodafone M-Pesa ?

Dintr-o locatie MoneyGram: Aceasta optiune este valabila in 129 de tari si teritorii in care avem serviciul MoneyGram disponibil cu optiunea M-Pesa Romania (te rog verifica lista care se actualizeaza permanent). Daca esti intr-o locatie MoneyGram trebuie sa specifici faptul ca doresti sa trimiti bani in Romania prin M-Pesa si de a furniza informatiile detaliate la punctul 2.

Din MoneyGram Online: Aceasta optiune este disponibila doar daca esti localizat in S.U.A. sau in Regatul Unit, ai un card de credit/debit Visa sau Mastercard si poti accesa online https://secure.moneygram.com/send. Te rugam sa urmezi urmatorii pasi:

1.Introdu prenumele si numele destinatarului si alege Romania ca tara de transfer a banilor. Apoi alege optiunea ”Account Deposit”. In acest mod vei transfera bani prin Vodafone M-Pesa.

2.Introdu suma pe care doresti sa o trimiti. (In functie de localizarea in U.S sau U.K, suma va fi afisata in dolari americani sau lire britanice). Apoi apasa butonul UPDATE.

3.Poti alege sa platesti prin cont bancar sau prin card de debit/credit. Apasa apoi butonul NEXT
In pasul urmator va trebui sa introduci informatia necesara referitoare la metoda de plata pe care ai ales-o (ex.. pentru card de debit/credit va trebui sa introduci numele posesorului de card, numarul cardului, data expirarii, codul CVV (codul de 3 cifre de spatele cardului

Cat ma costa sa transmit bani in Romania prin MoneyGram via Vodafone M-Pesa?

Taxele pentru trimiterea de bani prin Vodafone M-Pesa variaza in functie de urmatoarele:

a)Suma de bani care se transmite

b)Tara din care transmiti banii

Vei fi informat despre aceste taxe be catre agentul MoneyGram inainte de a efectua transferul.

Cat timp este necesar pentru ca banii pe care ii trimit prin M-Pesa sa ajunga la destinatar in Romania?

Banii ajung imediat la destinatar. Destinatarul primeste intantaneu pe telefonul mobil un sms care confirma transferul pe care l-ai efectuat. Daca destinatarul Vodafone nu este inregistrat la M-Pesa, va primi un SMS de notificare in care este sfatuit sa se deplaseze in cursul urmatoarelor 10 zile la un magazin Vodafone si sa deschida un cont pentru a avea access la banii transferati.

Este sigur sa transmit bani international prin Vodafone M-Pesa?

M-Pesa ofera un proces end-to-end complet si sigur de transfer international de bani. Banii pe care ii transmiti catre un numar Vodafone din Romania ajung la destinatie in siguranta indiferent daca destinatarul are sau nu un cont M-Pesa. Suplimentar, accesul destinatarului la contul M-Pesa este securizat prin folosirea PIN–ului format din 4 cifre pe care destinatarul l-a stabilit la deschiderea contului. Acest cod trebuie sa fie cunoscut doar de catre posesorul contului M-Pesa, fara a fi comunicat nimanui. Reprezentantii Vodafone M-Pesa nu vor solicita niciodata acest PIN.

Pot trimite orice suma international prin intermediul M-Pesa?

Nu, din motive de securitate am stabilit anumite limite zilnice, lunare si anuale pentru a te proteja pe tine si pe beneficiarul transferului din Romania. Suma maxima care poate fi transmisa intr-o tranzactie este echivalentul a 800 USD.

  • Contul M-Pesa de tip Clasa 1): Acest cont permite ca beneficiarul din Romania sa primeasca suma maxima de 800 USD per tranzactie si sa atinga suma maxima de 10,500 Lei pe an. Acest tip de cont este ideal pentru aceia care intentioneaza sa primeasca sume mici din transferuri internationale.
  • Contul M-Pesa de tip Clasa 2): Acest cont permite beneficiarului sa primeasca max. echivalentul a 800 USD in moneda romaneasca (Lei) pe tranzactie si poate tranzactiona max 5,000 Lei pe zi, max. 30,000 Lei pe luna si max. 250,000 Lei pe an. Acest tip de cont este ideal pentru aceia care intentioneaza sa receptioneze sume mai mari din transferuri internationale.

Ia in considerare faptul ca beneficiarul transferului din Romania nu poate deschide direct un cont M-Pesa Clasa 2. Contul sau va fi creat implicit sub forma de cont de tip Clasa 1, urmand ca in maxim 48 ore de la solicitare, beneficiarul sa poata primi cont tipo Clasa 2.

Pot trimite bani in Romania din orice tara prin M-Pesa?

Momentan poti transmite bani doar din 129 de tari si teritorii dar aceasta lista se actualizeaza continuu cu noi tari, pe site-ul www.m-pesa.ro.

Ce rata de schimb se va utiliza in momentul in care transfer banii catre beneficiarul din Romania?

Rata de schimb va depinde de tara in care esti localizat si conversia la moneda romaneasca se va efectua in locatia MoneyGram. Vei fi informat de catre agentul MoneyGram cu privire la rata actuala de schimb in acel moment precum si referitor la suma echivalenta in Lei pe care beneficiarul Vodafone din Romania o va receptiona.

Exista cerinte pe care destinatarul din Romania trebuie sa le indeplineasca pentru a putea receptiona bani transmisi international prin MoneyGram via Vodafone M-Pesa ?

Da, el trebuie sa fie un client mobil Vodafone (cu cartela sau abonament).

Destinatarul din Romania are un numar Vodafone dar nu are un cont M-Pesa. El poate primi bani transmisi international?

Da, el poate primi bani transmisi international direct pe numarul sau Vodafone. Dar trebuie sa tina cont de faptul ca pentru a avea acces la fondurile pe care le primeste este necesar sa isi deschida un cont M-Pesa in 10 zile de la primirea banilor trimisi international in orice magazin Vodafone M-Pesa. Daca destinatarul nu reuseste sa deschida un cont in aceasta perioada, intreaga suma va fi rambursata automat transmitatorului

Numarul mobil al destinatarului nu este un numar Vodafone. Exista vreo posibilitate ca el sa poata primi bani transmisi international utilizand Vodafone M-Pesa

Nu, tranzactia va fi respinsa de catre platforma MoneyGram intrucat in acest moment aceasta functionalitate nu este activa intre toti operatorii. In acest caz destinatarul din Romania nu va putea receptiona bani

Este necesar ca destinatarul din Romania sa dispuna de un tip specific de telefon mobil pentru a utiliza M-Pesa?
Nu el isi poate accesa contul M-Pesa de pe orice tip de dispozitiv: telefon obisnuit, smartphone.
Destinatarul din Romania trebuie sa dispuna de internet pe telefonul sau pentru a putea utiliza M-Pesa ?

Nu, nu este necesar. El poate accesa platforma M-Pesa prin apel la *789# de pe telefonul sau Vodafone sau prin descarcarea aplicatiei M-Pesa pe smartphone (disponibila pentru iOS si Android)

Destinatarul din Romania va fi taxat la primirea banilor din strainatate folosind Vodafone M-Pesa ?

Nu, el nu va fi taxat la receptionarea banilor trimisi international prin Vodafone M-Pesa

Destinatarul din Romania va fi taxat la retragerea banilor din contul sau M-Pesa ?

Incepand din 1 martie si pana in 30 aprilie, taxa de retragere a banilor din contul M-Pesa va fi rambursata ziua urmatoare in contul M-Pesa. Clientul M-Pesa are la dispozitie 30 de zile din momentul receptiei banilor trimisi de tine pentru a-i retrage. Daca el decide sa retraga banii partial, doar prima retragere va beneficia de returnarea comisionului. Pentru mai multe detalii acceseaza www.m-pesa.ro.

Dupa aceasta perioada promotionala clientul va avea de platit taxe modice la retragerea fondurilor.

Aceste taxe au valori cuprinse intre 2.5 lei si 31 lei in functie de suma retrasa. De exemplu:

  • daca intentioneaza sa retraga 100 de lei are de platit 5 lei
  • daca intentioneaza sa retraga 500 de lei are de platit 9 lei
  • daca intentioneaza sa retraga 1,000 de lei are de platit 14 lei
Destinatarul din Romania are un cont M-Pesa de tip Clasa 1, ce trebuie sa faca el daca doresc sa ii trimit o suma mai mare de bani ?

El trebuie sa solicite la o locatie M-Pesa trecerea in Clasa 2 de tranzactionare. Procesul de actualizare ii va permite sa aibe mai multa libertate de a tranzactiona sume mai mari de bani prin limitele superioare pe care le are la dispozitie. Cerintele pentru actualizare sunt urmatoarele:

  • sa prezinte cartea de identitate valida
  • sa aduca o copie dupa cartea de identitate valida
  • sa prezinte orice alte documente de identitate precum: carnet de conducere, certificat de nastere, facturi de utilitati, contract de inchiriere sau titluri de proprietate

Evaluarea solicitarii va dura maxim 48 de ore, timp in care el dispune in continuare de contul tip Clasa 1.

Destinatarul din Romania va primi un mesaj care sa il notifice ca a receptionat un transfer international de bani ?

Da, el va receptiona un sms de notificare cu privire la detaliile tranzactiei inclusiv suma transmisa in LEI, numele transmitatorului, tara transmitatorului, data tranzactiei si balanta actualizata a contului sau M-Pesa. In continuare niste exemple de continut al sms-ului pe care il va receptiona:

  • SMS transmis catre un client inregistrat M-Pesa: (G68EG702 confirmed operation). Ai receptionat 123 lei, de la Paul Oianu din Italia via IMT HUB la 24-04-2015. Noua balanta actualiza M-Pesa este 1,234 lei.
  • SMS transmis catre client neinregistrat M-Pesa: (G68EG702 confirmed operation). Ti-au fost transmisi 323 lei prin MoneyGram si M-Pesa. Trebuie sa te inregistrezi la un agent M-Pesa in 10 zile pentru a putea accesa aceste fonduri.. Receptionat G68EG702 in 24-04-2015 la 3:58 PM. Te rog apeleaza suport clienti la *789.
Poate alta persoana retrage banii pe care i-am trimis eu in Romania prin Vodafone M-Pesa in numele beneficiarului meu?

Nu, banii nu pot fi retrasi in numele beneficiarului pentru ca el este cel care initiaza procesul pe telefonul sau propriu prin accesarea contului sau M-Pesa apeland *789# optiunea 2. In acest mod el solicita sistemului un cod numeric care sa ii permita retragerea banilor. Banii nu pot fi retrasi fara a receptionarea prealabila a codului.

Destinatarul din Romania poate transmite bani din contul sau Vodafone M-Pesa spre alte tari ?

Nu, serviciul curent permite doar un transfer unidirectional de fonduri din alte tari catre Romania.

Destinatarul din Romania poate efectua tranzactii pe platforma M-Pesa cu banii pe care eu ii trimit?

Da, deindata ce destinatarul primeste banii pe care i-ai transferat, se poate deplasa la orice magazin M-Pesa/ benzinarie Rompetrol pentru a retrage banii in moneda romaneasca.

Destinatarul din Romania trebuie sa plateasca taxe pentru efectuarea de tranzactii pe platforma M-Pesa?

Un client M-Pesa plateste o taxa doar pentru transferul si retragerea de bani dintr-un cont M-Pesa Celelalte tranzactii sunt gratuite, dupa cum urmeaza:

  • Depunerea si pastrarea de bani in contul M-Pesa.
  • Plata incarcarii cartelelor Vodafone prin platforma M-Pesa apeland *789#, optiunea 4.
  • Plata utilitatilor si a facturilor mobile Vodafone cu ajutorul platformei M-Pesa prin apelul la *789# optiunea 5.
  • Plata bunurilor si a serviciilor la comerciantii acceptanti M-Pesa
 

Trimite bani în țară

Banii ajung instantaneu în contul M-Pesa al destinatarului.

Află cum
 

Vreau M-Pesa

Primești banii instantaneu și ești notificat prin SMS.

Află cum
 

Unde găsești M-Pesa

Depui și încasezi bani rapid în oricare din cele peste 2.000 de locații M-Pesa din România.

Află cum